24 Mayıs 2016 Salı

ABD DE SOSYAL BİLGİLERİN TARİHSEL GELİŞİMİ

       Sosyal bilgiler kavramı 20. yüzyılın başlarında ortaya çıkmaya başlar. ABD de 1916 savaş yılları ve sonrasında toplumda meydana gelen sosyal olayların çözümü için çıkan bir derstir. Açacak olursak ABD nin geçirdiği sosyal, kültürel ve ekonomik alanlarda meydana gelen büyük dönüşümün bunun sonucunda ortaya çıkan göç, hızlı şehirleşme, sanayileşme, güvenlik, aşırı milliyetçilik, yurttaşlık bilinci gibi ortaya çıkan acil sorunlara çözüm aramak ve ulusal toplum anlayışını düzenini oluşturmak gibi amaçlar doğrultusunda sosyal bilgilerin bir ders olarak oluşturulması sürecini hızlandırmıştır. 1890 lı yıllarda Avrupa ve Afrika başta olmak üzere ABD ye yapılan yoğun göç edenlerin toplumla daha hızlı ve daha etkili bir şekilde kaynaşıp toplumsal yaşama entegre olmaları iyi bir vatandaş olmaları Sosyal bilgilerin eğitim öğretim hayatına girmesine neden olmuştur. Tüm bu sebeplerin yanında Amerika daki Charles Peirce, William James ve John Dewey gibi bilim adamlarının katkılarıyla oluşan eğitim felsefelerinden ilerlemecilik akımlarının demokratik toplum için vatandaş yetiştirme savı da sosyal bilgilerin ders olarak okutulmasında etkili olmuştur. 

Yukarıdaki nedenlerden dolayı sosyal bilgiler terimi ise ilk kez resmen 1916 yılında ABD de milli eğitim derneğinin orta dereceli okulları yeniden teşkilatlandırma komisyonu sosyal bilgiler komitesi tarafından kabul edilmiştir.

       1. Dünya savaşı ve 2. Dünya savaşı arasında ve sırasında ABD de sosyal bilgiler eğitimi daha çok savaşları ve savaş ekonomisininde etkisiyle ideolojiktir. Bu dönemde sosyal bilgilerde konu merkezli yaklaşımlar ön plandadır. 1930 lu yıllarda sosyal bilgiler daha çok tarihi konular işlenmekte ve sosyal problemler üzerinde durulmaktaydı. ABD de 2. dünya savaşı sırasında sosyal bilgilerin konuları daha çok coğrafya konuları ve savaş konuları içermiştir. Savaş bitiminde ise kalıcı barışın sağlanması çok kültürlülük ve kültürlerarası eğitim konuları ele alınmış. Savaşın etkisi geçmesiyle sosyal bilgiler programı baştan aşağıya incelenmiş. 1950 yıllarda sosyal problemlere yönelik yaklaşımdan uzaklaşılarak yeniden akademik disipline geri dönülmüştür. Çünkü konu merkezli yaklaşımda yer alan bazı tartışmalı konular okullarda ve toplumda hoşnutsuzluk yaratmıştır. 1960 lı yıllarda okullardaki eğitim sistemi üzerinde çalışma başlatılmış. Sosyal bilgiler dersi de bu düzenlemelerden etkilenmiş. Sosyal bilgilerde bu reform kapsamına alınmıştır. 1970 li yıllarda öğretim programında eğitim programında yeniliklere gidilmiş. Bu dönem yeni sosyal bilgiler dönemi olarak ta bilinir.


      Toplumsal değişmelere paralel olarak sosyal bilgiler dersi de şekil alır. Amerika da 1940 ve 1950 li yıllarda sosyal bilgiler programı daha çok tarih ve coğrafya, 1960 ve 1970 li yıllarda sosyal bilgilerin mevcut programları üzerinde oturulup konuşulur. Eleştirilerden sonra sosyal bilgiler dersinde tarih ve coğrafya bilgilerinin ağırlığı azaltılarak sosyoloji, antropoloji, ekonomi, siyaset bilimi ve sosyal psikoloji ye ağırlık verilir. Anlaşılacağı üzerine Sosyal bilgiler ideolojilere hükümetlere ve dünyanın içinde bulunduğu şartlara göre konuları ve amaçları değişmektedir.









Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlarınız için teşekkür ederim.